Innovation Practices in Zolali Khansari's Poetic imagery

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

10.29252/kavosh.2025.21734.3581

Abstract

zolali is one of the Indian style’ prominent illustrator poets in the 11th century AH. With an innovative approach, he has displayed his poem with creative images and because the analysis of these innovative images leads to a better understanding of the poet's intended theme and also his ability to process images; This study was conducted with the aim of knowing the zolali' methods in creating innovative images. For this purpose, his verses with innovative images were examined and analyzed through qualitative analysis of text content. The results of this study showed that his innovations in imagery were mainly the result of three ways: combining images; Lexical seizure and Innovative ironies. According to the research findings, in the way of combining images, more imagery has been done by simile, and the images of this method have a more detailed aspect than the other two ways; In lexical seizure, new images are more varied and ellipsis more observed; In the third way, the poet has also presented new images in a context of creative ironies and thus he forces the audience's mind to strive to understand the meaning on the one hand and to perceive the new image on the other.

Keywords

Main Subjects


  1. الف) کتاب ­ها

    1. زلالی‌خوانساری، محمّدحسن (1384)، کلّیات، تصحیح سعید شفیعیون، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
    2. شفیعی­ کدکنی، محمدرضا (1371)، شاعر آینه­ ها، تهران: انتشارات آگاه.
    3. ــــــــــــــــــــــــ (1385)، شاعری در هجوم منتقدان، چاپ دوم. تهران: انتشارات آگه.
    4. شفیعیون، سعید (1387)، زلالی خوانساری و سبک هندی. تهران: سخن.
    5. صفوی، کوروش (1375)، از زبان­شناسی به ادبیات، تهران: انتشارات سورۀ مهر.
    6. فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر. تهران: سخن.
    7. لودی، امیرشیرعلی‌خان. (1324ق). مرآة ‌الخیال، بمبئی: مطبع مظفری.

    ب) مقالات

    1. حق‌جو، سیاوش (1390)، «سبک هندی و استعارة ایهامیِ کنایه»، سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی، شماره 1، صص 255- 268.
    2. دهمرده، حیدرعلی؛ سامره شاهگلی (1397)، «حکیم زلالی خوانساری و هنر ترکیب­ سازی»، جستارهای نوین ادبی، شماره 201، صص 103- 131.
    3. سرمست، یدالله؛ مرتضی حاجی مزدارانی و حسین یزدانی (۱۳۹۹)، «بررسی تشبیه در قصاید زلالی خوانساری»، مجله سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره ۵۵، صص ۲۴۱ـ۲۶۰.
    4. فرخ‌نیا، مهین‌دخت؛ سمیه مظهری‌صفات و بهجت‌السّادات حجازی (1403)، «تحلیل شیوه‌های بازنگری و نوآوری زلالی خوانساری در تصاویر موتیوهای گیاهی(مجموعه اشعار زلالی خوانساری)»، فنون ادبی دانشگاه اصفهان. شماره1، صص 79- 102.
    5. مظهری‌صفات، سمیه؛ مهین‌دخت فرخ‌نیا و بهجت‌السّادات حجازی (1403)، «بررسی وابسته‌های تصویری عناصر فلکی و جانوران در شعر زلالی خوانساری»، مجلۀ مطالعات زبانی و بلاغی دانشگاه سمنان، شماره 35، صص65- 98.
    6. حق‌جو، سیاوش (1381)، «پیشنهاد برافزودن دو فن دیگر بر فنون چهارگانة علم بیان»، مجموعه مقاله‌های نخـستین گردهمایی پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، به کوشش دکتر محمد دانشگر، تهران: مرکز بین‌المللی تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، جلد 1، صص 419- 427.

    ج) پایان­نامه­ ها

    1. اکبری‌پور، مطهره (1393)، بررسی امور بلاغی در قصاید زلالی خوانساری، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، به راهنمایی سیدحسین شهاب رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد.
    2. رحمانی، نازنین (1394)، بررسی سبکی مثنوی‌های زلالی خوانساری، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، به راهنمایی حسین فقیهی، دانشگاه الزهراء.