Assistant Professor, Department of Islamic mysticism, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution
10.29252/kavosh.2024.21375.3556
Abstract
In mystical texts, we come across the word "alchemy" many times. Muslim mystics consider their work to be a kind of alchemy and sometimes superior to it, and they call their highest dignity to be changing the metal of man and turning the copper of his existence into the pure gold of knowledge. The application of the concept of alchemy in practical mysticism is a subject that has not yet been properly recognized and drawn. The present article is based on the idea that "alchemy" in mystical texts is not just a literary metaphor, but seeks to express a specific practical and mystical tradition. This concept is related to the doctrine of optional death in practical mysticism, which was a central doctrine in the Kabruyeh Tariqa. Material alchemy has stages that are similar to these stages in esoteric alchemy. All these steps that take place around the axis of "transformation" lead man to mystical death and rebirth. The expression of these steps and related teachings will open a new window to the concept of alchemy on the one hand and practical mysticism on the other hand.
سهروردی، شهابالدین عمر(1374)، عوارف المعارف، ترجمه ابومنصور بن عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
سیدحیدر آملی، حیدربن علی(1368)، جامع الأسرار و منبع الأنوار، با تصحیحات و دو مقدمه هنری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، چاپ دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن ایران شناسی فرانسه.
هجویری، علیبن عثمان(۱۳۸۳)، کشف المحجوب، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: سروش.
ولف، دیوید(1386)، روانشناسی دین، ترجمه محمد دهقانی، تهران: رشد.
ب) مقالات
خضرایی، مستوره(1384)، «جابربن حیان»، مندرج در: دانشنامه جهان اسلام، جلد 9، تهران: بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، صص167-173.
دستغیب، نجمه و فاطمه کاتب(1400)، «تناظر کیمیا و هنر مقدس بازیابی نمادهای کیمیاگری در محرابهای زرینفام»، باغ نظر، شماره18، صص17-30.
دشتی، سیدمحمد(1382)، «مولوی و نظریه اسما و صفات ابنعربی»، معارف، شماره2، صص40-67.
سلیمانی، اسماعیل(1386)، «مرگ ارادی و تولد ثانی»، قبسات، شماره46، صص83-106.
شادمبارکی، ابراهیم و محمدرسول ملکی و علیرضا ابراهیم(1399)، «رابطه اعیان ثابته با جبر و اختیار بر پایه دیدگاههای محمدجعفر لاهیجی در تفسیر مفتاح الخزائن»، پژوهشنامه امامیه، شماره11، صص124-149.
صافی، قاسم(1378)، «رساله معارف از صدرالدین قونوی، ترجمه عبدالغفور لاری»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره150، صص408-434.
عباسی، محمد(1402)، «منزلت اعیان ثابته در حکمت متعالیه، برای پاسخ به عویصه جبر»، پژوهش نامه عرفان، شماره29، صص227-245.
Roodgar, M. (2025). Recognizing the concept of "alchemy" in practical mysticism. Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 26(64), 41-74. doi: 10.29252/kavosh.2024.21375.3556
MLA
Roodgar, M. . "Recognizing the concept of "alchemy" in practical mysticism", Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 26, 64, 2025, 41-74. doi: 10.29252/kavosh.2024.21375.3556
HARVARD
Roodgar, M. (2025). 'Recognizing the concept of "alchemy" in practical mysticism', Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 26(64), pp. 41-74. doi: 10.29252/kavosh.2024.21375.3556
CHICAGO
M. Roodgar, "Recognizing the concept of "alchemy" in practical mysticism," Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 26 64 (2025): 41-74, doi: 10.29252/kavosh.2024.21375.3556
VANCOUVER
Roodgar, M. Recognizing the concept of "alchemy" in practical mysticism. Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 2025; 26(64): 41-74. doi: 10.29252/kavosh.2024.21375.3556